dinsdag 1 december 2009

Wat gebeurt er als je een schilderij op reis stuurt?

Het concept is eenvoudig en toch doet niemand het: ik geef een schilderij aan iemand die ik ken. Hij krijgt het, voor niks, voor een maand, om ervan te genieten, zich te verwonderen, erbij weg te dromen... In ruil schrijft hij online, op deze site, regelmatig over zijn ervaringen met het schilderij: ideeën, interpretaties, verhalen, reacties van bezoekers, ...

Na een maand reist het schilderij verder: ik, als kunstenaar, heb het nu niet meer in handen - de eerste tijdelijke eigenaar geeft het schilderij door aan iemand die hij kent en -even belangrijk- vertrouwt. Een volgende persoon kan nu een maand van het schilderij genieten, en er in ruil online over posten. Zo groeit de blog verder, maand na maand.

Ik stuur meteen vier, nieuwe, schilderijen de wereld in: aanvankelijk vanuit mijn atelier in de vier windrichtingen - waar ze daarna naartoe waaien weet ik niet, ik vertrouw de mensen aan wie ik het gegeven heb.

Waar komen ze terecht? In een knusse living, een kapsalon, op café of in een kerk? Ik ben benieuwd. Binnenland? Buitenland? Het Internationaal Ruimtestation? Ik ben zeer benieuwd. Het houdt niet op tot iemand beslist dat het reizende schilderij een thuishaven gevonden heeft: dan kan het schilderij gekocht worden, daar houdt de reis op. Zal daar een half of anderhalf jaar over gaan? Ik laat het experiment zichzelf vormgeven.

Kreeg je een schilderij in handen? Fantastisch, wie had dat verwacht? Geniet ervan! Post wat je denkt, voelt, weet of niet weet. Krijg je er maar geen in handen? Volg de reacties, de verhalen, de foto’s. Blijf hopen, wie weet blijft het niet bij deze vier... Geniet van de reis!

Maarten Wydooghe.

3 opmerkingen:

  1. Maarten, dit is een echt fantastisch idee...project...noem het wat je wil.
    Ik zeg dit niet om eens in uw zakken te pissen maar 't is nu ook niet het eerste. Veel succes!
    Steve "Emp" Morlion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks dude, zeer geapprecieerd! Ik zou niet willen dat je in mijn zakken komt pissen, fantastische uitdrukkking, cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej !
    Kheb de leuke Stan Zonder Land in handen gekregen en blijkbaar moet ik een mail sturen om dit te melden, maar ik heb geen flauw idee hoe dat moet. Dus bij deze doe ik het zo.
    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen