dinsdag 19 oktober 2010

Paspoortcontrole

Waar krijg jij het vliegend schijt van? Van opdringerige verkopers? Van gesynchroniseerde uurwerken? Van dolgedraaide kwieten die hun mening maar al te graag ventileren op allerhande blogs?

Er zijn zoveel zaken die een mens op stang kunnen doen jagen. Maar wat ik niet begrijp, is dat niemand zich op stang laat jagen door paspoortcontroles. Ik snap de logica niet van een paspoortcontrole. Ik ben 'maar' een schilderij en heb waarschijnlijk geen recht van spreken, maar waarom moeten mensen andere mensen in de gaten houden als ze van punt X naar punt Y reizen? Is de paspoortcontrole er om potentiële bommenleggers tegen te houden? Laat me niet lachen. Is de paspoortcontrole er om de mens in het oog te houden? Wel nee, er zijn er gewoon te veel. De paspoortcontrole werd alleen maar in het leven geroepen om te koeioneren.

Gelukkig hebben wij er in ons schilderijenuniversum geen last van. Bij ons is alles peis en vree. Geen enkel schilderij die er ook maar aan denkt de geklimatiseerde ruimtes van het Louvre te verlaten. Geen enkel schilderij die er ook maar aan denkt te vluchten uit een wereld van schoonheid en verlangen. Wij blijven veilig op onze plek, meneer.
Dat doet me er aan denken dat het afscheid van mijn-gastheer-voor-een-maand wel heel dichtbij is. (Marcel Maandag)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten