vrijdag 8 januari 2010

Vrije Val

Vreemd zoals sommige passanten een hele tijd naar Familie Blauwtand kunnen staan staren, terwijl anderen er dwars doorheen lijken te kijken. Vooral kinderen worden aangetrokken tot het (jeugdige?) stel dat familiebanden lijkt te hebben met het volkje uit Muñoz' Conversation Piece.
Eeuwig rondcirkelende meteorieten waarvan er eentje - om de tijd te doden - met iets (een metorietje?) lijkt te willen gooien. Pas na een tijdje dringt tot de kijker door dat het projectiel niets minder dan de metgezel van de gooier is, die bruusk bij de kraag werd gevat. Klaarblijkelijk met de bedoeling om de ongelukkige door de ruimte te slingeren.
Maar hoe kun je nu iets weggooien dat zich al in vrije val bevindt? Want misschien heeft u het nog niet opgemerkt, maar mij lijkt het duidelijk dat de Familie Blauwtand zich in een baan om iets heen bevindt. Daardoor ontstaat er een gevoel van gewichtloosheid, te vergelijken met een vrije val van héél hoog naar héél laag, hoewel maar weinigen die dat mochten ervaren het kunnen beamen... Ikzelf heb het dan ook van ergens gelezen.
En tenslotte, maar niet onbelangrijk: wanneer je diegene waarmee je samen een familie vormt, weggooit, kun je dan nadien nog wel van een familie spreken?
Allemaal vragen die ik Maarten binnenkort eens voor moet leggen.

3 opmerkingen:

  1. Ik had niet verwacht dat Familie Blauwtand zich in een baan rond 'iets' bevond, maar ondertussen hebben jullie er al langer op kunnen kijken dan ik er aan geschilderd heb..

    Ik sluit de mogelijkheid zeker niet uit, een baan rond de Zondvloed, rond het Polenplein, rond Roeselare, rond..? Newton zou er een kluif aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iemand zei, het wordt nog lastig om de familie (niet alleen Blauwtand maar ook hun neven en nicht) uiteen te halen... En hij had (en heeft) gelijk! Ik blijf benieuwd waar ze uiteindelijk stranden. In welk land, in welke tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mischien is deze blog wel een initiatief van de familie, buiten mijn weten om opgestart, om toch op een of andere manier in contact te blijven met elkaar?

    Ze gaan binnenkort op hun manier, hun eigen weg. Ze gaan uit elkaar, maar ze blijven een geheel, toch?

    BeantwoordenVerwijderen